събота, 11 юли 2009 г.

Заложник на банките



Преди няколко дни в уважаван от мен български сайт за кредитиране и застраховане Моите пари, бе публикуван следният въпрос от читател:

Здравейте, Бихте ли ме посъветвали към кой орган или институция мога да се обърна, когато искам да си търся правата във връзка с ипотечен кредит? Задавам въпроса, защото както знаете няма финансов омбудсман и комисията за защита на потребителите не се занимава с ипотечни кредити. Бих се посъветвал и с адвокат, но наистина нямам никакви контакти. Предварително благодаря.


Отговора, публикуван в сайта беше следния:

За жалост ситуацията е такава, каквато я описвате. Наистина няма орган, който може ефективно да съдейства при казуси с ипотечни кредити. Може би е вариант да потърсите неправителствени организации, които защитават правата на гражданите. За съжаление не можем да Ви насочим към такава, тъй като в практиката ни не сме срещали такава, която да има отношение в тази сфера. Като че ли адвокатската помощ е най-добрия вариант в случая. Такъв можете да потърсите във всяка адвокатска кантора. Надяваме се разбирате, че не можем да посочваме такива, защото това противоречи на принципите ни да сме неутрални.

Надяваме се, че бяхме полезни.


Източник: Моите пари


От прочетеното в сайта става ясно, че няма начин потребител да се защити срещу нерегламентирани действия от страна на банките в България. Институциите отговарят, че въпроса е извън техните компетенции. Какви са изводите: банките са институции без реален регулатор, БНБ изпълнява формални функции, няма финансов онбутсман, Комисията по защита на потребителите не приема жалби срещу банки и всеки потърпевш от банковата система има само един изход - да търси неправителствени организации, което би довело единствено да загуба на време и средства. Веднъж подписал договор за кредит, потребителя се превръща във заложник на съответната банка - без права и с много задължения. Четейки редица други публикации се сблъсквам с множество абсурди, като ситуация, при която в договор за потребителски кредит е записано, че при промяна на лихвата едностранно от страна на банката, то същата е длъжна да уведоми потребителя с уведомление, при което става ясно, че това уведомление не е нужно да се изпрати на потребителя, а може и да се публикува в банков салон. При тази ситуация е твърде вероятно да се окажете нередовен платец без дори да подозирате това.

За да избегнете проблеми с банките, проверявайте поне веднъж годишно състоянието си в Кредитния Регистър и търсете информация от обслужващите Ви банки.
TwitThis
 
Copyright 2009 Dany Blog. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates. WP by Masterplan