Ако сте открили колко по изгодно е пазаруването онлайн от чужди сайтове или имате роднини в Европейския Съюз, от които сте получавали пратки, може би се досещате за проблема, който ще опиша днес.
От 01.01.2007г. Български Пощи нарушават нашите права като потребители, събирайки незаконно такса за получаване на пратки от ЕС с тегло над 2кг.
Заедно с редица потърпевши потребители от БГ Мама тази година отново ще се борим тази такса да бъде премахната, именно поради факта, че е незаконна.
Не е допустимо да има митнически контрол на стоки идващи от страни-членки на Европейския съюз. Това е в нарушение на член 23 от Договора за създаване на Европейската общност.
Свободното движение на стоките
В ЕС има пълна свобода на движението на стоките, което е регулирано със стандартни ориентирани към пазара и икономиката конкуренти директиви. Във вътрешния пазар не се изискват никакви митнически формалности.
/БГ Мама/
Новите моменти в Закона за ДДС, който влезе в сила в деня на присъединяването на България към ЕС, не са малко. Най-съществените промени са свързани с това, че отпадат границите между държавите-членки и е налице свободно движение на стоки между тях. В тази връзка бизнесът трябва да има предвид, че при движението на стоките вече няма митнически контрол, митнически декларации и други формалности. Досегашните режими "внос" и "износ" се заменят с две нови понятия, с които всички ние ще трябва да свикваме – "вътрешнообщностно придобиване", в случая, когато една стока влиза в България от територията на друга държава-членка, и "вътрешнообщностна доставка", когато стока от България се изпраща в друга държава-членка.
/БГ Мама/
За получена пратка се получава известие от митницата в два случая. Когато за нея се дължат мито и ДДС и когато тя е в рамките на безмитен внос, но митническите органи изискват проверка в присъствието на получателя, поради някакви съмнения.
При всички останали случаи, пратките са доставят директно на клиента.
Митница
В момента, за получаване на всяка пратка над 2кг. се заплаща такса от 4лв в София, като на въпроса: За какво се заплаща тази такса? често не получаваме отговор или в случайте, когато получим такъв, той е, че това е такса за служителя, обработил пратката, убждават потребителя, че такса се заплаща във всички градове или, че това е такса за опаковка.
Може би нямаше да направи впечатление тази такса, ако се събираше такава във всеки един град или ако размера и бе еднакъв във всички градове. Ако в София таксата е 4лв., то в Стара Загора се плаща 5.50лв, в Стамболийски - 2лв., в Плевен 1.50, а във Варна, Пловдив и Русе не зе заплаща такса.
Ако тази такса се заплаща еднократно, вероятно това не е голям проблем, но има потребители, които получават почти всеки ден пратки от ЕС. В този случай "спонсорират БГ Пощи" с доста сериона сума всеки месец.
Каква е разликата между потребителите във Варна, Пловдив и Русе и всички останали? Защо в някой градове не се събира тази незаконна такса, а в други това е редовна практика?
Докога Български пощи ще събират незаконни такси?
В същото време служителите на БГ Пощи си позволяват да извършват и други незаконни действия. Ако получавате пратка от друга държава, където фактурата е върху опаковката, служителите взимат част от фактурата, където има талон за връщане на стоката и промоционални кодове, които се изпращат на потребители, пазаруващи често от съответните онлайн магазини. По този начин е невъзможно да се върне стоката при евентуални несъответствия. Също така промоционалните кодове не достигат до потребителя, до който са изпратени, а вероятно от тях се възползва някой пощенски служител.
За проблема са сигнализирани редица институции, които в момента отказват съдейстие.
Ако желаете да ни подкрепите за разрешаване на този проблем, пишете тук и в БГ Мама.
Специални благодарности на Зи.
0 коментара:
Публикуване на коментар